کد خبر 199450
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴

رجعت در ادبیات شیعه چه معنایی دارد؟ چه افرادی رجعت خواهند کرد؟ آیا مسیحیان و یهودیان نیز رجعت می کنند؟ آیا بازگشت حضرت عیسی (ع) نیز نوعی رجعت است؟ برای آشنا شدن با یکی از مفاهیم ناب و زلال علوی و شیعی با گزارش مشرق همراه شوید.

مشرق- رجعت در لغت به معنى بازگشت و در اصطلاح به معنى «بازگشت گروهى از مومنان خالص و عده اى از کفار و منافقان فاجر محض پيش از قيامت و بعد از ظهور امام زمان علیه السلام به اين جهان» است.

بنابر نقل علامه مجلسی و به تصریح سید­مرتضی، شيعه اماميه بر آن است كه خداوند در زمان ظهور حضرت­مهدى­(عج)، گروهى از مومنان را بر مى­ انگيزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به ثواب نصرت و يارى آن حضرت نائل گردند و نيز گروهى از دشمنان را برگردانده تا از آنان انتقام گرفته­ شود و مومنان از آن و ظهور دولت حق و برتری اهل حق خشنود شوند.[1]

اعتقاد به رجعت از باورهای ضروري و ‏تردید ناپذیر شیعه است [ حسینی، سید عبدالله؛ داستانهائى از بازگشت ائمه عليهم السلام به اين دنيا، بی­تا، ص4؛] که بر آیات متعدد قرآن و احادیث معصومین(علیهم السلام) استوار می­ باشد. علامه مجلسی بیش از 200 روایت در این رابطه آورده است.[2]

بنابر روایات، رجعت از روزهای بزرگ و مهم عالم است که از آن در قرآن به «ایام الله» [= روزهای خدا] یاد شده است؛

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «ایام الله سه روز است: روز قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روز رجعت و روز قیامت.[3] »

امام صادق(علیه السلام) فرمود:«از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد.»[4]

آثار متعددی تا کنون درباره رجعت به رشته تحریر درآمده که برای نمونه و مطالعه بیشتر علاقه مندان می توان به کتاب رجعت علامه مجلسی، الشیعه و الرجعه نوشته مرحوم آیت الله طبسی، دوره شکوهمند رجعت حجه الاسلام محمدرضا اکبری و رجعت نوشته حجه السلام محمدرضا ضمیری اشاره کرد.

فلسفه وقوع رجعت

بطور­کلی رجعت کنندگان به دو دسته تقسیم می­شوند:

1. انسانهائی که نهایت ایمان را درک نموده ­اند بطوریکه لیاقت حضور در دولت حق و جهانی را دارند. این عده یا در حکومت جهانی منجی بشریت به عزت دنیایی نیز می­ رسند و یا اینکه در جهت استقرار حکومت جهانی حق به فوز شهادت نائل می­ شوند.

2. کفار و دشمنانی که گناهان و صدمات بی­ شماری را به اهل ایمان وارد کرده­ اند و در کفر و نفاق به نهایت خود رسیده باشند. این عده مجازات و حدود الهی را بعد از قیام جهانی منجی و قبل از عذاب قیامت دریافت می­ کنند.[5]

با توجه به اینکه رجعت جنبه همگانى ندارد و مختص به رهبران اصلی هدایت و کفر و پیروان خاص ایشان در بحبوحه سرنوشت سازترین زمانها یعنی آخرالزمان صورت می­ گیرد، دلیل وقوع رجعت را اینگونه می­توان بیان کرد:

مظلومیت معصومین(علیهم السلام) و مومنان حقیقی به حدی بوده است که باید برای دفاع از آن به این دنیا باز گردند.

1. تحقق وعده الهی در پیروزی نهائی مستضعفین.

2. توفیق خداوند به مومنان حقیقی برای برپائی حکومت عدل جهانی.

3. کفر و عناد دشمنان اصلی و پایه­گزاران موثر در انحراف بشریت به حدی است که باید به جهانیان معرفی شده و مجازات شوند.

4. نشان دادن بطلان و هدررفتن تمام فعالیتهای مشرکانه و منافقانه به سران آن.

5. انتقام از ظالمین خاصی مثل یزید و اصحابش و چشیدن عذاب دنیائی قبل از عذاب آخرت.[6]

مراحل رجعت

1. رجعت مقدماتی و محدود

در این مقطع که به آستانه ظهور امام زمان علیه السلام رخ می دهد جمعی از یاران امام زمان علیه السلام ظهور می کنند که حلقه 313 نفری فرماندهان عصر ظهور را تشکیل می دهند. در ابن دوره غیر از اینان فرد دیگری چه از خوبان و بدان رجعت نمی کند.

2. دوره رجعت

در این دوره که صدها سال پس از ظهور امام زمان علیه السلام و با پایان یافتن حکومت آن امام همام علیه السلام رخ می دهد، رجعت عمومی رجعت کنندگان اتفاق می افتد . علی بن ابراهیم با سندی صحیح از امام صادق (ع ), روایت می کند که فرمود: و لا یرجع الا من محض الایمان محضا او محض الکفر محضا: بازنمی گردد جز کسانی که خالصا ایمان آورده یا کفر ورزیده اند.[7]

به تصریح روایات این دوره با رجعت سیدالشهدا علیه السلام برای غسل دادن امام زمان علیه السلام آغاز می شود. امام­ صادق علیه السلام می­فرماید: نخستین کسی که زمین برای او شکافته می­شود و ‏روی زمین باز می­گردد، حسین بن علی علیه السلام است و به قدری حکومت می­کند که از کثرت ‏سن ابروهایش روی دیدگانش می­ریزد[8]

در تفسیر عیاشی ذیل آیه شریفه «ثم رددنا لکم الکره علیه» از امام­ صادق علیه السلام نقل ‏شده ­است که: مقصود از زنده شدن دوباره امام­ حسین علیه السلام و هفتاد نفر از اصحابش در عصر ‏امام ­زمان علیه السلام است، در حالی که کلاه­خودهای طلایی بر سر دارند و به مردم رجعت و ‏زنده شدن دوباره حضرت حسین علیه السلام را اطلاع می دهند تا مومنان به شک و شبهه نیفتند ‏و این در حالی است که حضرت مهدی علیه السلام در میان مردم است.‏ هنگامی که همه مومنان، امام ­حسین علیه السلام را شناختند و تأیید کردند که او حسین علیه السلام ‏است، رحلت حضرت مهدی علیه السلام فرا خواهد رسید. آنگاه امام ­حسین علیه السلام وی را غسل و کفن و حنوط می کند.[9]

رجعت کنندگان

براساس روايات، گروه پيامبران(عليهم السلام)، امامان معصوم(عليهم السلام)، مؤمنان خالص و نيز كفار خالص، جزء كساني اند كه در زمان رجعت، به اين دنيا باز مي‌گردند:

الف) رواياتي كه بطور عام از بازگشت پيامبران و ائمه (عليهم السلام) سخن به ميان آورده اند مثل كلام امام صادق(عليه السلام) در تفسير آيه إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَيوْمَ يقُومُ الْأَشْهَاد. حضرت فرمود: به خدا سوگندد اين آيه در زمان رجعت عملي خواهند شد آيا نمي‌دانيد كه پيامبران(عليهم السلام) در دنيا ياري نشدند و كشته شدند و نيز ائمه(عليهم السلام) كشته شدند اما اين ياري و پيروزي در رجعت تحقق خواهند يافت.[10]

ب) رواياتي كه با ذكر عدد، رجعت انبياء را ياد آور شده است. امام صادق(عليه السلام) مي‌فرمايد: هنگامي كه امام حسين(عليه السلام) همراه با ياران شهيدش رجعت مي‌كنند، هفتاد نفر از پيامبران نيز با او رجعت مي‌نمايند چنانكه با موسي بن عمران هفتاد نفر از پيامبران همراه بودند.[11]

ج) رواياتي كه بطور خاص از رجعت بعضي از پيامبران و امامان(عليهم السلام) با ذكر نام آنان، سخن به ميان آورده‌اند.امام صادق(عليه السلام) مي‌فرمايد: «همانا دانيال و يونس(عليهما السلام) هر دو در زمان رجعت اميرالمؤمين(عليه السلام) به دنيا باز مي‌گردند و اقرار به رسالت پيامبر (صلي الله عليه و آله وسلم) مي‌نمايند و همراه آنان هفتاد نفر برانگيخته مي‌شوند.».[12]

امام زين العابدين(عليه السلام) مي‌فرمايد: «يرجع اليكم بينكم و اميرالمؤمنين و الائمه[13]؛ پيامبر شما و اميرالمؤمنين و امامان معصوم(عليه السلام) به سوي شما مجدداً باز مي‌گردد.

د) رواياتي كه از بازگشت افراد صالح از امت‌هاي گذشته و امت اسلام، خبر داده‌اند. براساس اين روايات که عناوین رجعت­کنندگان البته چندان قطعی به نظر نمی­رسد از ميان امت‌هاي پيشين رجعت اصحاب كهف و مؤمن آل‌فرعون نام برده شده است. همچنين از ميان اصحاب پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) و ائمه(عليهم السلام) افرادي مثل: سلمان فارسي، مقدار، مالك اشتر، ابو دجانه انصاري، مفضل بن عمر، عبدالله بن شريك عامري، اسماعيل بن جعفر(عليه السلام)، حارث، عقيل، جبير و... نام برده شده است.[14]

گروهى از ياوران حضرت بقيه‌الله (عج) زنانى هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان (عج) آنها را زنده خواهد کرد و بار ديگر به دنيا رجعت خواهند کرد.

در منابع معتبر اسلامى نام سيزده زن ياد مى‌شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد (صلى الله عليه و آله وسلم) زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان(عج) به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بيماران خواهند پرداخت.

طبرى در دلائل الامامه، از مفضل بن عمر نقل کرده که امام صادق فرمود: همراه قائم (آل محمد صلى الله عليه و آله وسلم) سيزده زن خواهند بود. گفتم آنها را براى چه کارى مى‌خواهد؟ فرمود: به مداواى مجروحان پرداخته، سرپرستى بيماران را به عهده خواهند گرفت. عرض کردم: نام آنها را بفرماييد. فرمود: قنواء، دختر رشيد هجري، ام ايمن، حبابه والبيه، سميه، مادر عمار ياسر، زبيده ام خالد احمسيه، ام سعيد حنفيه، صيانه ماشطه، ام خالد جهنيه.[15]

همان طور که مشاهده می شود در هیچیک از روایات یاد شده صحبتی از رجعت پیروان ادیان غیر از اسلام بعد از ظهور اسلام به چشم نمی خورد.


و اما بازگشت مسیح علیه السلام

حضرت مسیح علیه السلام بنابر اعتقاد همه مسلمان اعم از شیعه و سنی نه به صلیب کشیده شد و نه اورا کشتند بلکه خداوند او را به آسمان برد و از آن زمان تا کنون زنده است و پس از ظهور حضرت مهدی علیه السلام به زمین بازخواهد گشت.

رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:

- «حضرت عيسى(عليه السلام) نازل مى شود، امير مسلمانان حضرت مهدى(عليه السلام)مى فرمايد: بفرما براى ما نماز بخوان.

عيسى(عليه السلام)مى فرمايد: برخى از شما بر برخى ديگر امير هستيد و اين لطف و كرامّت خداوند بر اين اُمّت است».

«حضرت مهدى و حضرت عيسى(عليهما السلام) اجتماع مى كنند، چون وقت نماز فرا مى رسد حضرت مهدى(عليه السلام) خطاب به حضرت عيسى(عليه السلام)مى فرمايد: بفرماييد جلو ـ براى اقامه نماز . - حضرت عيسى(عليه السلام) مى فرمايد: شما براى نماز شايسته تر هستيد، آنگاه حضرت عيسى اقتدا مى كند و نماز را پشت سر او مى خواند».

به استناد روایاتی که در کتابهایی مانند مهدی منتظر علیه السلام نوشته آیت الله خراسانی، عصر ظهور نوشته حجه الاسلام علی کورانی دسته بندی و مرتب شده اند به خوبی می توان مشاهده کرد بازگشت حضرت مسیح علیه السلام چندماه بعد از ظهور امام زمان علیه السلام رخ می دهد و به هنگامیست که در کنار دریاچه طبریه با سپاه سفیانی رودرو می شود. از این بازگشت هرگز تعبیر به رجعت نشده است چون رجعت تنها درباره آنها مصداق می یابد که یکبار مرگ را تجربه کرده باشند.

علاوه بر آن، بازگشت حضرت مسیح علیه السلام به تصریح تمام روایات تنهاست و در هیچ روایتی صحبت از بازگشت دیگر افراد به همراه این پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به میان نیامده است.


جمع بندی و خلاصه مطالب

1. رجعت تنها برای مؤمنان و کافران محض اتفاق می افتد.

2. تنها خداوند متعال و اولیا علیهم السلام از اسامی رجعت کنندگان اطلاع کنند و اطلاعات ما حتی با استفاده از روایات در این رابطه بسیار محدود و اجمالی است.

3. بازگشت و نه رجعت حضرت مسیح علیه السلام چندماه بعد از ظهور و آغاز قیام امام زمان علیه السلام و به تنهایی است.

4. دوره رجعت با وفات امام عصر علیه السلام و رجعت امام حسین علیه السلام آغاز می شود و بقیه رجعت کنندگان بعد از ایشان رجعت می کنند.

5. هیچ مسیحی و یهودی ای که اسلام را نپذیرفته باشد، رجعت نخواهد کرد.


*دکتر حمید محمدی صبور؛ دکترای تاریخ و تمدن اسلام


منابع و مآخذ


[1] . بحار الانوار ، ج53، ص138.

[2] . بحارالانوار, ج 53, ص 39ـ144.

[3] . بحارالانوار، ج53، ص 63، ح53,

[4] . بحارالانوار،ص92، ح101,

[5] . بحارالانوار،، ج 25،ص 6 و ج 53، ص56.

[6] . تفسير العياشي، تهران، ،ج2، ص 282 و بحارالانوار، ج53، 105و13 - ج22،ص 239

[7] . اثباه الهداه، ج7، ص62-103.

[8] . بحارالانوار ،ج 53،ص 39 و44.

[9] . تفسیرعياشى، ج1، ص281.

[10] . معجم احاديث الامام المهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ج5، ص384.

[11] . همان، ج3، ص89.

[12] . بحارالانوار، ج53، ص62.

[13] . معجم احاديث الامام المهدي، ج5، ص327.

[14] . بحارالانوار ج 53،ص 61 و 105و108؛الشيعة والرجعة، ج1، ص158، چشم اندازي به حكومت حضرت مهدي(عليه السلام)، ص95.

[15] . دلائل الامامه، ص260.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمودی ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    خیلی عالی بود واقعا استفاده کردم
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    واقعا از قافله عقبید!منظور احمدی نژاد این فلسفه چینی ها نبود.تاریخ بهترین روشنگر است!
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    رجعت سیوشانس در دین زرتشت چی؟
  • لعلی ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    رجعت در عربی همان بازگشت به فارسی است.واژه ظهور برای حضرت مسیح بهتر است همانند ظهور حضرت ولی عصر زیرا هردو زنده هستند.باقی مطالبتالن خوب و مفید بود.سپاس.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    برادر عزیز شما از قافله علم و معرفت عقبی. به جای هوچی گری و فحش دادن به مشرق قدری تعقل کن و بیاندیش!
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    شوسیانس همون منجی هس.درو اقع در مذاهب مختلف با نامهای متفاوتی خوانده میشه
  • تحلیلگر ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    تحلیل اختصاصی جالب سایت حزب الله کرمانشاه با عنوان از شهيد آبراهام لينکلن خاتمي تا شهيد هوگوچاوز احمدي نژاد! که به مقایسه تفسیر خاتمی و احمدی نژاد درباره واژه شهادت پرداخته است در سایت رسمی حزب الله کرمانشاه: http://www.hezbollah-k.com
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    سخنان هوگو چاوز: قدس برای ما مسیحیان واقعی سرزمین مقدس است. آنروز با احمدی نژاد مرور می‌کردیم، آنجایی از [اسلام و] قرآن که می‌گوید آن دو برخواهند گشت؟‌ در حالی که عیسی دست امام دوزادهم را گرفته است؛ مهدی! با هم می‌آیند، مهدی! آن‌گاه صلح همه جهان را خواهد گرفت، به عیسی و مهدی می‌گویم که زود بیایند! عجله کنند، زود باشند، عجله کنند! چون شاهد هستيم كه براستی چه خطراتی این دنیا را فرا گرفته! خدای من! این دنیای جدید که می‌خواهد متولد شود، امروز تمام دشمنی‌ها در هر زمان و مکان در غزه جمع شده است، من معتقدم در نهایت تمام جنگ‌های تاریخ همین جنگ نوار غزه است، ما برای فلسطین می‌جنگیم، این جنگیدن به نفع ونزوئلا هم هست،‌ در واقع برای امریکای لاتین می‌جنگیم.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    بابا چرا رییس جمهوردین و مذهب مردم را به بازی می گیره؟
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    خیلی خوب تونستی احمدی نژاد را مسخره کنی موفق باشی!اینقدر سادلوح امثال شما وجود داره که همیشه مسائل فرعی را جای اصلی قرار میدن اگه احمدی نژاد بگه الان روز همه بلند میشن میگن الان شبه!
  • raha ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    ali bood mersi
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    برای شما خیلی متاسفم حق با اشخاص شناخته نمی شود حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    سوشیانت
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    سوال نهایی اینه که حضرت یونس و الیاس و غیره پس اسلام داشتند؟
  • lila ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    با اين توصيفات كاملا مشخصه كه هوگو چاوز قطعا يكي از رجعت كنندگان خواهد بود!!!!
  • محسن فاضلی ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    اصلا احمدی نژاد منظوری نداشته بلکه همينطور دور همی خواسته چيزی بگويد!
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    تقلب الله!!!!!
  • سید یاسر ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    با توجه به صحبت های دکتر احتمالا چاوز که میاد بقیه رو نمیدونم باید از دکتر بپرسم!!!!!!!! هاهاهاهاها.............
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    یه سوال مهم: منابع رو دوباره نگاه کنید. چرا از کتب حدیثی شیعه که در اولویت وثاقت قرار دارند حدیثی نقل نشده؟ مثلا کتاب کافی که متقدم ترین کتب اربعه است؟
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    سیوشانس نه عزیزم سوشیانت
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    دین پیش خدا یکیه و اونم اسلامه و اسلام هم یعنی تسلیم خدا بودن . بنا براین ادیان نداریم
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    گزارش بسیار خوبی بود و در زمان مناسبی منتشر شد
  • محمودی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    1 0
    برخی از روایات و مطالب نقل شده کافی شریف درباره رجعت: 1. خداوند درباره خروج «دابةالارض» مي فرمايد: «و چون قول [عذاب] بر ايشان واجب گردد، جنبنده اي را از زمين براي آنان بيرون مي آوريم که با ايشان سخن گويد که: مردم [چنان که بايد] به نشانه هاي ما يقين نداشتند». در تفسير و تأويل اين آيه، بين شيعه و اهل سنّت اختلاف شديدي وجود دارد؛ در حالي که اهل سنّت دابةالارض را موجودي بسيار عجيب و غريب معرفي کرده اند؛ شيعه با استناد به روايات فراواني، آن را انساني والا مقام دانسته اند که رجعت کرده، صف کافران را از مؤمنان جدا مي سازد. اين انسان کسي نيست جز اوّلين امام شيعيان حضرت علي عليه السلام که خود فرمود: «وَاِنّي... الدّابَةُ التي تُکَلِّمُ الناسَ». (الکافي، ج 1، ص 197، ح 3.) 2. رجعت امام حسين عليه السلام و اينکه آن حضرت اولين رجعت کننده خواهد بود (الکافي، ج 1، ص 197) 3. رجعت معصومين عليهم السلام(الکافي، ج 8، ص 206.) 4. رجعت تمامي معتقدان به امر ولايت(الکافي، ج 8، ص 247.) که روایاتش در متن مقاله آمده است.
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    تعبیر دقیق روایات درباره حضرت مسیح استفاده از عبارت نزول است در برابر عروج به عبارت دیگر ظهور دربرابر غیبت، رجعت در برابر موت و نزول در برابر رجعت از همین رو برای حضرت مسیح استفاده از ظهور صحیح نیست
  • محمودی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    برادر عزیز به تصریح قرآن دین نزد خداوند اسلام است و دین همه انبیا تا زمان بعثت نبی خاتم صلی الله علیه و آله اسلام بوده است
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    وای بر وقتی که دین بازیچه سیاست شود. کجا گفته شده است که کسی همراه حضرت عیسی علیه السلام رجعت نخواهد کرد؟ آیا براستی نمی دانید حواریون و همچنین اصحاب کهف هم به همراه ایشان رجعت خواهند کرد؟ اصلا آیا حیات طیبه در آیه ذیل مربوط به کدام اعتقاد شیعی است؟ من عمل صالحا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة ولنجزينهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون سوره نحل آیه ۹۷ برادران! از خدا بترسیم. هر کسی در انتظار فرج به مرگ عادی بمرید رجعت خواهد کرد چه رسد به کسی مانند چاوز که با دردناک ترین شکل ترور به قتل رسید.
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    این کجا اون کجا!!!!!!! برادران تندروی نکنید
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    مرگ بر انحراف... مهدی جان بیا ریشه همه منحرفان را بکن که همین مانده بود بعد ایرانیت به سراغ شما بیایند ... خدایا کمکمون کن
  • مجتبی باجلانی ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    متاسفانه من چیزی از رجعت نمی دانستم وبراساس همین مقاله که از امام جعفرصادق علیه السلام آورده مرگ امثال من دارای اشکال می بود واز احمدی نژاد به خاطر این نامه اش تشکر می کنم حداقل من یکی روشن شدم که رجعت چیست واگر افرادی مثل من تا کنون این موضوع مهم را درک نکرده بودند وبا این بحث پیش آمده متوجه شده باشند که رجعت چیست آقای احمدی نژاد سود برده اند چون غیر مستقیم افرادی مثل من حقیقت رجعت را فهمیده اند واز مشرق هم به خاطر مقاله خوبش درخصوص رجعت تشکر می کنم چون من تا کنون این مقوله مهم شیعی را نمی دانستم وبا مطالعه این مقاله حقیقت رجعت برایم مشخص شد واین گونه مطالب را به فال نیک بگیریم واز رئیس جمهور هم که بانی این خیر بود باید تشکر کرد
  • ابوالفضل ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    مسئله رجعت پشتوانه عقلی ندارد و روایت نیز نمی تواند سند باشد فلذا چنانچه رجعتی در کار باشد بایستی رجعت کنندگان را خدا انتخاب نماید پس معترضین محترم نگران نباشید اگر خدا خواست چاوز رجعت می کند و اگر نخواست مسئله تمام است و در صورت رجعت چاوز نگرانی شما از چیست ؟
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    بله. دین همه انبیا و صلحا از خلقت آدم تا قیامت اسلام بوده و هست.
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    0 0
    حالا کی گفت که کسی همراه عیسی ع رجعت نخواهد کرد؟ کی گفت که اصحاب کهف و حواریون رجعت نمی کنند؟ چرا به مشرق تهمت میزنی؟ اونها چون همگی مسلمان و موحد بودند برمیگردند اما چاوز چون قائل به تثلیث بود و موحد نبود برنمیگردد.
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    چون خود مردم میخواد !!!!!!
  • سيد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    «4. دوره رجعت با وفات امام عصر علیه السلام و رجعت امام حسین علیه السلام آغاز می شود..» لطفا تصحيح كنيد «شهادت امام عصر»
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    متوهم!!!
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    "هر کسی در انتظار فرج به مرگ عادی بمرید رجعت خواهد کرد" کی گفته؟! کدوم انتظار؟
  • حمید ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    در این متن آمده بود که اصحاب کهف نیز رجعت خواهند کرد. سئوالی که مطرح است اینکه آیا قرآن سک اصحاب کهف را نیز جزء اصحاب می شمارد و یا نه؟ اگر این سگ جزء اصحاب باشد که هست. و رجعت کند. ممکن است یک انسان غیر مسلمان نیز در بین رجعت کنندگان باشد. واقعا در صد سال اخیر چند نفر مبلغ به زبان ونزولایی تربیت کرده و به آن کشور اعزام کرده ایم و آنها از ایمان آورد ن به مکتب حقه جعفری خود داری کرده اند؟!
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    رجعت برای همه ادیان حضرت عیسی و همراه با حواریون رجعت میکنه مشکل ما اینکه چون فکر میکنیم مسلمون شعیه هستم بقیه باید برن جهنم فقط ما پیش خدا عزیزیم فقط ما!!!!!
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    يه احتمال هست و اون اينه كه چاوز قبل از مرگش اسلام آورده ، اما اونو از همه پنهان نگه داشته و بعضي افراد مثل آقاي احمدي نژاد از اون خبر داشتن ، بعيد نيست. شاهدش هم رفتن چاوز به حرم امام رضا (ع) ميتونه باشه.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    عاتي بود ، دستتان درد نكنه ! خيلي بجا و به موقع و قابل استفاده در اين شرايط خاص بود . بهتر است همه ما در اين مورد ، بجاي اظهار نظر هاي افراطي و عصبانيت هاي بي مورد ، از چنين مطالب و منابعي استفاده كنيم تا بتوانيم با برخي اظهارات و مواضع غلو آميز و افراطي و زياده روي هاي احساساتي ، متين و منطقي و مستدل برخورد كنيم ! به هر حال دست مشرق درد نكنه !
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    عالی بود بالاخره یک انسان شریف بی طرف یه حرف درست حسابی زد به جای این همه تحلیل های مغرضانه مشرق...
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    جملات متناقض این مقاله جملات متناقض این مقاله جملات متناقض این مقاله اصحاب کهف نیز رجعت خواهند کرد هیچیک از روایات یاد شده صحبتی از رجعت پیروان ادیان غیر از اسلام بعد از ظهور اسلام به چشم نمی خورد. جملات متناقض این مقاله
  • امین ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    آرزو دارم رئیس جمهور بعدی ایران آرامش را به ارمغان آورد خسته شدم هردم ازاین باغ پاستور بری میرسد
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    متأسفانه بعضی ها انگار کور و کر شده اند. علاقه ی عجیب آنها را به جایی کشانده که محبوبشان هرکاری انجام دهد آنها توجیه و تفسیر می کنند و از چشم آنها نمی افتد. آنها چون خود را به خواب زده اند هیچگاه بیدار نمی شوند.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    واقعا چقدر ادم باید ساده لوح باشه که چنین نظری بده
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    در تعيين مصداق مؤمن ظاهر افراد شرط نميباشد زيرا گاهي در اخبار و روايات مشاهده شده كه شخص از باب تقيه دين و يامكتب خود را مخفي ميكرده و به آداب اطرافيان اعمال خود را انجام ميداده.نمونه آن علي بن يقطين شيعه ميباشد كه به دستور امام عليه السلام در دستگاه عباسيان بود و به روش آنان سنت هاي مذهبي ر انجام ميداد.لذا به صرف نداشتن ايمان ظاهري نميتوان عدم رجعت شخص را قطعي دانست.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    امان از قليلي از حزب اللهي هايي كه بصورت عجيبي بصيرت ندارند اما رسانه دارند!
  • شاهین ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    ببینید! !!! هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترش! !!! ولی عاقلان قلابی" دین مسیحیت خیلی جلوتر و زودتر از اسلام آمده"شک نکنید که ارجعیت داره و عیسی مسیح که باید تشخیص بده, نه امام مهدی شما! !!! مسیح و مسیحیت اتمام حجّت خدا با کافران خودسر و متظاهر و ریاکار هستش. ظمناً تا قبل مسیح و مسیحیت هیچ دینی وجود نداشته و با شریعت الهی بشریت کنترل و هدایت میشد, با ظهور عیسی مسیح"مسیحیت" اتمام حجّت خدا شد با بشریت گمراه" بعبارتی:مسیح شریعت بوقوع پبوسته و کامل شده است و پیروی از مسیح یعنی پیروی از شریعت الهی" در آخر حرفی که حتماً باید بگم اینه که آخه آدمهای دروغگو, مگه نگفتین: حضرت محمّد(ص) مؤسس و بنیانگذار اسلام! !!! کافر کسانی هستند که حقیقت تثلیث و مصلوب شدن مسیح را انکار میکنند" خوشبختانه ضدّمسیح(کافرین) جاهلانی هستند که حقایق مسیحیت را منکر هستند و رجعت نخواهند کرد.
  • محمد ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    ناشناس گرامی حدود و صغور رجعت را خداوند تعیین می کند و با مراجعه به قران و حدیث بحث کاملا روشن است همینطور جهنم رفتن و نرفتن ما هم دست کسی است که بهشو جهنم را خلق کرده، آیا غیر از این است؟!! خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که دین نزد خدا اسلام است و هرکه غیر از آن را تبعیت کند هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و از زیان کاران خواهد بود. آل‏ عمران : 85 وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق!‏ فكر نكنم هيچوقت بفهمی؛ تنها نسخه ای كه برات دارم اينه كه آب رو درست بريزی همونجايی كه ميسوزه
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    دقيقاً همينطوره؛ مثل آلبرت انيشتين که مشخص شده که به مذهب تشيع مشرف شده بود اما تقيه می‌کرد و اخيراً قسمتی از مکاتبات وی با آيت‌الله بروجردی را در يکی از سايتها مطالعه کردم که در آنجا سئوالاتی از بحارالانوار مطرح کرده و پاسخ گرفته بود ضمن اين که هوگو چاوز علناً به امامت امام مهدی (عج) اقرار کرده.
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    آقای محمد!! همین خدا در همین قرآن می گوید: ان الذین آمنوا والذین هادوا و النصاری و الصابین من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولاهم یحزنون" (بقره: 62) اسلام یعنی تسلیم در برابر خدا. اسلام یک مارک نیست که روی هر کس بچسبد به بهشت می رود. شیخ الاسیر ظاهرا مسلمان است اما مسلمان نیست. چاوز ظاهرا مسیحی بود اما مسلمان است.
  • دکتر سعید ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    اصحاب کهف که مسیحی خالص بودند و البته همانطور که در روایات و همچنین متن بالا آمد ،رجعت خواهند کرد.پس مسیحی هم رجعت میکند.همچنین انبیای عظام مانند حضرت دانیال و یونس که مبلغ دین حضرت موسی بودند و به عبارتی موسوی یا کلیمی یا یهودی بودند رجعت خواهند کرد.
  • سعید ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    0 0
    پیروان حضرت مسیح را مسیحی مینامند،مانند اصحاب کهف که رجعت خواهند کرد.
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    بینیم بابا خودتم نفهمیدی چی گفتی
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    محمد اقا اسلام تسلیم در برابر امر خداست و در حقیقت اونی که مسیحیه واقعیه با مایی که مسلمونیم هیچ فرقی نداره و تفاوت در تقواست همه انبیا اگر با هم جمع بشوند اختلاف نمیکنن چون یک ریشه واحد دارند و آن پرستش خدای یکتاست
  • محمد ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    شما حکمت کاری رو نمی دونید مجبورید نظر بدید 1- کاربرد و خطاب نامه احمدی نژاد مردم مستضعف ونزوئلا بطور خاص و عموم مردم آمریکای لاتین بودند نه روحانیون و حزب اللهی های داخل کشور که حالا رگ گردنشون باد کرده! 2- آیا آشنا کردن ملتی وسیع با زمینه کاملا آماده در قلب آمریکا و در هنگامی که میتوان از احساسات برانگیخته آنان با مفاهیمی چون رجعت ،ظهور ،بازگشت حضرت مسیح(ع) ، امام زمان(عج) در جهت هدایت آنان به مذهب حقه شیعه و اسلام استفاده کرد کاری اشتباه است؟ 3- آشنا نمودن مردمی که سالها تحت یوغ و ستم ستمگران بوده و اکنون با روحیه ای انقلابی آمادگی پذیرش مطالب حق رو دارند اولویت اول نامه است 4-چرا ما همیشه ماها پیش پای خود را میبینیم در حالیکه استکبار بفکر مدیریت افکار عمومی جهان است شما به نامه رییس دولت بند کرده اید که صرفا جنبه و کاربردی آنسوی مرزها دارد و با کمترین تعقلی میتوان به استراتژی و هدف استفاده از این الفاظ پی برد؟مدیریت جهانی افق دید احمدینژاده علیرغم تمام مشکلات داخلی
  • هیتلر ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    من جزئ دسته دوم رجعت می کنم
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    علاوه بر روايات " صحيح" از نظر سند روايي بعضي از آيات فقرآن دال بر امكان زنده شدن مردگان قبل از قيامت دارد ( 70 نفر بني اسرائيل و يا زنده شدن عده ي زيادي كه از يك شهر كه از مرگ فرار مي كنند و بعد از مردن به دعاي يك نفر ديگر زنده مي شوند و يا حتي زنده شدن پيامبري ديگر بعد از مدت طولاني كه طعام او سالم و ...
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    نكته خوبي اشاره كرديد چون در حال حاضر از درآمد هاي نفتي عربستان داره اونجا به نفع و تبليغ وهابيتخرج ميشه
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    جناب تكليف پيامبران و اديان قبل از حضرت مسيح علي السلام چي ميشه !"‌ضمناً" حضرت مسيح به صليب آويخته نشد بلكه با استناد به آيات قرآن شبيه حضرت مسيح به صليب آويخت و آن حضرت به آسمان عروج فرموددند تا در آخر الزمان بعد از ظهور حضرت بر گردند و ياري دهنده حضرت مهدي عجل الله تعالي باشند .
  • ابوالقاسم ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    خداوند متعال خیر دنیا واخرت را نصیب شما گند عالی است
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    خدایا امان از دست آدمهای نادان بی بصیرت که از سیاست بی اطلاعند و حرف مفت می زنند ان شاء الله با چاوز محشور شوند
  • امید2013 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    چرا بجای تحلیل درست نامه احمدی نژاد که ممکنه بطور 100درصد ایراد هم نباشه یه عده فقط قسمت خالی لیوان رو می بینن !!!چرا ؟
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    اینکه گفته شد رجعت بعد از وفات امام زمان اتفاق می افتد با اینکه 13 زن برای مداوای مجروحان در زمان خود امام رجعت خواهند کرد منافات دارد و دیگر اینکه امام زمان را شهید می کنند نه وفات
  • alef ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    رجعت در آخرالزمان و ظهور رجوع شود به: 313azade.blogfa.com

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس